AndroMedia

Stránky jsou v rekonstrukci...

Website under reconstruction…

Diskuse "Kritika romské hudby" - Tisková zpráva

10.04.2021 Tisková zpráva

Romská kultura a umění jsou součástí národního, evropského, ale i světového kulturně-uměleckého prostoru a neustále se vyvýjí a roste. Kromě zkušených umělců je na scéně nová generace mladých vzdělaných kreativců, tvořících v oblasti hudby, tance, nových médií, výtvarného a alternativního umění, divadla a literatury. Bohužel, dodnes nemůžeme mluvit o dostatečném zájmu kritiků, kteří by hodnotili objektivně tvorbu a prezentaci romské kultury a umění.

Projekt AndroMedia (česky V Médiích) podporuje rozvoj umělecké a kulturní kritiky prostřednictvím interdisciplinárních aktivit, pořádaných ve spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy, Ara Art, z.s. a Sofiyí Zahovou z Islandské univerzity.

AndroMedia cílí ná osvětu umělecké kritiky romských autorů pomocí tématicky navazujicích projektových aktivit. Pro studenty je připravena Malá letní škola romské hudby, kde se dozví vše potřebné o hudební kritice. Dále plánujeme uspořádat vzdělávácí semináře pro studenty žurnalistiky a mezinárodní seminář na Islandu zaměřený na kritiku romské literatury.

V rámci projektu spolupracujeme s klubem romských spisovatelů Paramisara pro které budou určeny workshopy kritického psaní.

Nedílnou součástí projektu je vytvoření otevřené konverzace/diskuse o romské kultuře pro experty i širokou veřejnost. Součástí webových stránek andro-media.cz je i on-line diskusní forum zaměřený na kritiku romského umění, který zajistí bezpečnou platformu pro zahájení objektivní konverzace o romské kultuře.

Dále plánujeme pořádat organizované diskuse v rámci koncertů, divadelních představení, autorských čtení a výstav vizuálního umění. Tyto diskuse, ve spolupráci s experty, umělci a kritiky, přivedou k vytvoření čtyř strategií rozvoje publika.

Z důvodu koronavirové epidemie a vladních opatření jsme museli některé projektové aktivity posunout na léto 2021. První akcí projektu AndroMedia se stala on-line diskuse “Kritika romské hudby”, uspořádaná ve spolupráci s neziskovou organizací ARA ART v rámci Oslav Mezinárodního dne Romů 2021. 9. dubna jsme vysílali živě z Divadla D21 s dodržením všech vládních nařízení.

První diskuse projektu Andromedia “Kritika romské hudby" vycházela z absence kritiky a hudebních publicistů zaměřených na romskou hudbu. Inspirací pro toto téma se stala zajímavost z Mezinárodního romského festivalu Khamoro. Zjistili jsme, že za 22 letou historii tohoto mezinárodně uznávaného romského kulturního festivalu, se o něm v médiích pro širokou veřejnost zmiňovalo převážně větou “V Praze zase svítí romské sluníčko”. Absence objektivní kritiky programu a jednotlivých umělců vedlo k potřebě vytvoření otevřené diskuse pro širokou veřejnost, zaměřenou specificky na kritiku romské tvorby.

Program diskuse moderovalo duo sourozenců - Caludie Laburdová a Vojtěch Lavička.

V rámci diskuse padli zajímavé postřehy samotných umělců a novinářky Jarmily Balážové.

Své názory na vnímání romských interpretů jako umělců v médiích pro širokou veřejnost sdíleli: novinářka Jarmila Balážová, manažer hudební skupiny Kale Michal Miko, zpěvák a skladatel Tibor Žida a zpěvák a romista Jan Dužda.

Účastníci diskuse se shodli na absenci tzv."blacklabelu"(pozn. v daném kontextu se jedná o romskou hudební produkci reprezentující romské interprety) v Česku. Dále padl názor, že romské kapely se "neumí moc prezentovat pro širší veřejnost, což je vinou manažera, který nemá dobré kontakty v hudebním průmyslu nebo dostatek financí na protlačení hudebníků do populárních médií". V rámci hodinové diskuse byla probírána i další důležitá témata, týkájící se kritiky romské hudby v médiích.

Záznam z živého vysílání je dostupný zdarma ke shlédnutí na naší fb stránce https://fb.watch/4NhWG8oueP/.

Chcete se zapojit do diskuse? Vytvořili jsme on-line forum, kde nám můžete sdělit svůj názor. bit.ly/diskuseandro

Projekt je financován Fondy EHP 2014 – 2021, program Kultura.

sledujte facebook

Slovo 21, z. s.
Blanická 15
120 00 Praha 2
IČ 69343951

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

facebook icon 325x325   youtube logo

khamoro zaverecna zprava

O nás

Slovo 21 z.s. je nevládní nezisková organizace, která začala působit v Praze roku 1999. Naše práce by se dala rozdělit do dvou hlavních větví – aktivity, které se snaží celkově zlepšit postavení Romů v Česku a ty, které se zaměřují na cizince ze třetích států.

Vznik organizace je spjat především s počátky Světového romského festivalu Khamoro - ostatně ten je dodnes nejznámějším projektem Slova 21. Asi nejznámějším cizineckým integračním projektem je neformální setkávání českých a migrantských rodin Rodina Odvedle, bulletin Slovo pro cizince a o cizincích a projekt Víjejte v ČR.

Slovo 21 je od počátku organizací, která chce přispět k budování multikulturní společnosti a především k lepšímu soužití kultur nejen v Česku, ale i v Evropě. Slovo 21 neposkytuje sociální služby jako takové. Naší filozofií je aktivovat Romy i cizince a naučit je, jak vybojovat a prosadit svá lidská práva. Zároveň se snažíme bourat zakořeněné předsudky, které lidem jen komplikují život. Bojujeme proti rasismu a xenofobii, snažíme se ochraňovat lidská práva a rozvíjet jejich dodržování a zlepšujeme mediální obraz menšin.

Who are we?

Slovo 21 NGO is a non-governmental non-profit organization, which was established in the year 1999. We have Czechs, Roma and members from various continents working for us. Our work can be divided into two main branches - activities to support the Roma, and activities focusing on foreigners.

Since the beginning, we are an organization which aims at building a multicultural society and mainly at a better coexistence of cultures not only in the Czech Republic, but in Europe in general. Our organization does not offer social services as such. Our philosophy is to activate the Roma and foreigners and to teach them how to fight and stand up for their human rights. Our goal is also to destroy the deeply rooted prejudices, which tend to complicate the lives of many.