Dža dureder

Dža dureder

V rámci projektu Dža dureder nabízíme pomoc s přípravou a doučováním romských dětí na základních školách romských středoškolských studentů na maturitu a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.

 

Nabízíme pomoc se studiem

Projekt Dža dureder (v romštině Pokračuj) navazuje na stejnojmenné předchozí projekty, které se v praxi velmi osvědčily.

Smyslem naší práce je pomáhat romským dětem na základních školách zvládat potřebné učivo, připravovat je na další studium a motivovat celkově ke vzdělání. Nabízíme také pomoc s přípravou a doučováním romským studentům středních škol. Naším cílem je, aby úspěšně zakončili studium maturitní zkouškou a dále ve studiích pokračovali na vysoké škole.

„Naším posláním je podpora přístupu ke vzdělání sociálně znevýhodněných dětí a mladých lidí“

 

Naši studenti jsou úspěšní

Romské studenty připravujeme k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy dlouhodobě. Z přípravných kurzů, které byly od roku 2004 součástí různých projektů (například Sikhľuv odiader - Uč se dál, Dža dureder - Pokračuj nebo Můžeme jít dál) se za celou dobu rozhodlo podat přihlášku na vysokou školu 251 romských studentů, z toho 143 mladých lidí se na vysněnou fakultu dostalo.

Celkově našimi doučovacími a přípravnými kurzy pro žáky základních škol a studenty středních škol prošlo přes šest set zájemců. Dlouhodobá úspěšnost absolventů kurzů u přijímaček je téměř 60%.

 

Doučování a mentoring žáků základních škol na ZŠ Grafická a ZŠ Petřín

Realizace: 1. 9. 2017 - 31. 8. 2018

Podpora: Roma Education Fund

Lokalita: ZŠ Grafická Praha a ZŠ Petřín Bruntál

Roma Education Fund Logo Small

V rámci projektu Dža dureder nabízíme pomoc s přípravou a doučováním romských dětí na základních školách a romských středoškolských studentů na maturitu a k přijímacím zkouškám na vysoké školy.

Projekt Dža dureder, v romštině Pokračuj, navazuje na stejnojmenné předchozí projekty, které se v praxi velmi osvědčily.

Do projektu DŽA DUREDER (pokračuj) se letos zapojilo 64 romských žáků ze dvou základních škol a to ze ZŠ Grafická v Praze a ze ZŠ Petrin v Bruntále.

Kromě práce s romskými dětmi spolupracujeme také s rodiči dětí, pro které je v Bruntále jednou měsíčně otevřená tzv. ,,Rodičovská kavárna“, kde si můžou popovídat s lokální koordinátorkou projektu Aurélií Balážovou, s tutory a s mentory jejich dětí. Pro ZŠ Petrin je také otevřené ,"Romské informační centrum".

,,Díky projektu DŽA DUREDER se na naší škole zlepšil zájem rodičů o výuku dětí a celkově se zlepšila atmosféra na škole a také vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi i rodiči.“

Říká Aurélie Balážová – lokální koordinátorka projektu v ZŠ Petrin v Bruntále.

 

V rámci projektu Dža dureder vyšly v minulém roce tři metodické texty

Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních škol

Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků

Metodický text mentoringového programu

 

Školní rok 2016/2017

Ve školním roce 2016/2017 se do projektu zapojily dvě Základní školy – ZŠ Grafická z Prahy a ZŠ Petřín z Bruntálu. Celkem 54 žáků bylo do projektu přihlášeno, z toho doučování navštěvovalo 46 dětí a o tutoring mělo zájem 8 dětí. Obě aktivity byly vedeny 16 učiteli a 6 mentory. Cílem obou aktivit nebylo jen zlepšit prospěch, ale také školní docházku.

V rámci projektu byla také důležitá práce s rodiči, pro které jsme zorganizovali workshop „Mami, tati, já chci do školy,“ který vychází z projektu Divadla utlačovaných.

Proběhlo 7 setkání, která se uskutečnila například v rámci Mezinárodního dne Romů v La Fabrice, dále v rámci romského světového festivalu Khamoro nebo na Městské části Prahy 5, kde proběhlo předávání certifikátů žákům, kteří byli v projektu zapojeni. Proběhly také 3 výlety, poslední se konal v Prokopském údolí v Praze, kde se s učiteli a žáky ze ZŠ Grafická grilovalo.

V rámci projektu Dža dureder vyšly také tři metodické texty: Metodický text pro pedagogické pracovníky romských žáků základních škol, Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků a Metodický text k mentoringovému programu.

Smyslem naší práce je pomáhat romským dětem na základních školách zvládat potřebné učivo, připravovat je na další studium a motivovat celkově ke vzdělání. Naším cílem je, aby úspěšně zakončili studium a dále ve studiích pokračovali na střední škole či odborném učilišti.

 „Je potřeba, aby žáci dosahovali úspěchů. Je to nutné pro jejích vlastní posun v životě,“ říká Aurélia Balážová, lokální koordinátorka projektu Dža dureder v Bruntálu.

 

Rozhovor s Aurélií Balážovou, lokální koordinátorkou v Bruntálu

„Je potřeba, aby žáci dosahovali úspěchů. Je to nutné pro jejích vlastní posun v životě,“ říká Aurélia Balážová, lokální koordinátorka projektu Dža Dureder v Bruntálu. 

S jakým ohlasem se projekt Dža Dureder setkal u vedení školy a pedagogů?

Ze začátku byli pedagogové hodně překvapení, zaskočení a někteří dokonce zaujali i negativní postoj a to proto, že se s projektem, který je takto postavený (pro romské děti) setkali poprvé.  Chápu to. I oni jsou jenom lidé. Všeobecný pohled na naše etnikum není moc pozitivní. Bylo nutné si s učiteli promluvit, vysvětlit jim smysl a záměr projektu. Odstupem času jsou samotní tutoři - pedagogové s průběhem a výsledky doučování spokojení.

ArankaKolik dětí chodí na doučování? Chodí rády?

Na škole ZŠ Petrin se doučuje asi 27 dětí, které na hodiny chodí moc rády. Z počátku bylo zapotřebí dbát na dodržování harmonogramu doučovacích dnů a hodin ze strany žáků i rodičů. Každý z rodičů i žáků byl přesně písemně informován o stanovení termínu doučování. Žáci sami poznali, že jim doučování pomáhá ve zvládání každodenních vzdělávacích úkonů a tím mají větší možnost zapojit se do školního vzdělávacího procesu ve své třídě. Snadněji se orientují v problémových částech učiva, které jím doposud byly cizí. Mají možnost projevit potenciál, který doposud nebyl objeven. Zažívají pocit úspěchu, který jím dává lepší pocit ze sebe samých, a někteří vůbec poprvé zažívají úspěch ve svém třídním kolektivu.

Například je tu Nikolas, který prochází těžkým obdobím, krizí v rodině, což má nemalý vliv na jeho chovaní ve škole, prospěch a celkový přístup ke vzdělávání. Všechno kolem něj se bortilo a situace zašla až tak daleko, že na pedagogické poradě byla řeč jenom o Nikolasovi. Když jsem mu navrhla možnost doučování, nebyl moc nadšen, prý: „Na co mi to bude?“ Jeho matka byla s doučováním spokojená a snažila se dohlédnout, aby Nikolas na doučování poctivě docházel. Odstupem času se natolik změnil, že jsem byla sama hodně překvapená. V hodinách pracoval, nechodil pozdě, nosil si pomůcky. Aktivní přístup překvapil samotné pedagogy, jeho agresivní chování pominulo. Jednoho dne, který nebyl ničím zvláštní než ty ostatní, za mnou Nikolas doslova přiběhl s tím, že dostal z písemky výbornou známku. Jeho nadšení na něm bylo hodně znát. Pochválila jsem jeho výkon: „Jen tak dál.“

Vidí rodiče smysl v doučování svých dětí? Snaží se být nápomocni?

Ohledně rodičů si myslím, že jsou všichni moc rádi, že jejich děti dostaly šanci, kterou by jim oni sami, bohužel, nemohli dopřát. Pokaždé, když s některým z rodičů mluvím, je jejich zpětná vazba pozitivní.  Samotní rodiče hlídají docházku, omlouvají žáky, ptají se na možnosti doučování u více předmětů a snaží se být nápomocni.  

Jsou již vidět u žáků výsledky v podobě zlepšení?

Výsledky už vidět jsou, hlavně ve studijních výsledcích u předmětů, ve kterých se žáci doučují. Každý z žáků, který chodí na doučování, si zlepšil celkový průměr známek. Z doučování mají radost, těší se, sami vidí zlepšení, prociťují úspěch, který jim v třídním kolektivu moc chyběl. Je potřeba, aby žáci dosáhli úspěchu pro jejich vlastní posun v životě.

 


 

Doučování žáků základních škol a příprava k přijímacím zkouškám na SŠ a doučování středoškolských studentů a příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na VŠ/VOŠ

Realizace: 1. 1. 2017 - 31. 12. 2017

Podpora: Nadace Albatros (leden - duben 2017), Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (květen až prosinec 2017)

Lokalita: Celá ČR

Čtyřicet tři romských žáků a studentů využilo v průběhu roku 2017 možnosti bezplatného studijního doučování, poradenství a také kurzů pro úspěšné zvládnutí maturitní zkoušky a přijímacího řízení na vysoké a střední školy. Projekt Dža dureder – Pokračuj, realizuje nezisková organizace Slovo 21, z. s.

Projekt „Dža dureder 2017“ byl zaměřen na podporu vzdělávání romských žáků základních škol (3. až 9. třída) a studentů středních škol (1. až 5. ročník). Cílem bylo pomáhat žákům a studentům překonávat studijní překážky tak, aby předčasně neukončovali svoje vzdělání nebo si zbytečně nevolili nematuritní obory pouze z důvodu nedostatečné studijní podpory a nízkého sebevědomí.

Prostřednictvím bezplatného doučování problematických předmětů a poskytováním poradenství o vzdělávacích možnostech, jsme se snažili je co nejlépe připravit na úspěšné složení závěrečné maturitní zkoušky a ke zvládnutí přijímacích zkoušek na střední, vysoké a vyšší odborné školy.

Zájemcům o vysokoškolské studium jsme poskytovali materiály a poradenství ohledně výběru oboru a konkrétní školy a v případě zájmu jsme jim zajišťovali konzultace s romskými vysokoškolskými studenty pro posílení jejich sebevědomí a motivace.

Doučování probíhalo prostřednictvím individuálních i skupinových kurzů, vždy však tak, aby byla zajištěna maximální kvalita výuky. V roce 2017 se zapojilo celkem 43 romských žáků a studentů a 28 lektorů. Proběhlo 38 kurzů v 11 městech České republiky.

Dža dureder navazuje na úspěšné projekty z předchozích let.  Skrze tyto aktivity Slovo 21, z. s. zvyšuje počet romských vysokoškoláků, čímž zlepšuje postavení mladých Romů ve společnosti.

Projekt je podpořen z dotačního programu MŠMT na podporu integrace romské menšiny v roce 2017.

 

Výsledky projektu

Kurzy doučování v roce 2017 celkově prošlo 43 romských žáků a studentů (19 žáků, 24 studentů).

Do výuky se zapojilo 28 lektorů a proběhlo 38 kurzů - z toho 34 individuálních a 4 skupinové.

Doučování z problematických předmětů: angličtina, matematika, český jazyk, francouzský jazyk, intonace/rytmus, sociální péče, účetnictví.

Celkem probíhalo doučování v 11 městech ČR: Ostrov, Beroun, Písek, Plzeň, Bruntál, Kopřivnice, Rokycany, Ostrava, Karviná, České Budějovice a Praha. To znamená v 6 krajích: Praha, Moravskoslezský, Středočeský, Karlovarský, Jihočeský a Plzeňský.

Maturovalo 6 studentů - 4 uspěli, 2 byli přijati na VŠ (Alexej Kico - VOŠ Zdravotnická, managementu a veřejnoprávních studií - obor: diplomovaný zubní technik v Plzňi - studuje a Dominika Karvayová - VŠFS - obor: kriminalogicko právní specializace - přijata, ale nesložila úspěšně maturitní zkoušku, tzn. v současné době nestuduje).

1 žákyně 9. třídy konala jednotnou přijímací zkoušku na SŠ - byla přijata na Podnikatelskou akademii, obor ekonomie a podnikání.

 


 

Doučování dětí základních škol a příprava k přijímacím zkouškám na SŠ a doučování studentů středních škol a příprava na přijímací zkoušky na VŠ nebo VOŠ

nadace albatros logo

Realizace: 1. 9. 2016 - 31. 8. 2017

Podpora: Nadace Albatros

Lokalita: Celá ČR

V rámci dotace z Nadace Albatrost bude zdarma Slovo 21, z. s.  zajišťovat následující podporu. 

Doučování pro děti základních škol a příprava k přijímacím zkouškám na SŠ

Lektor bude s žáky probírat problematickou látku a připravovat je na testy a zkoušení z daných předmětů. Tím jim pomůže překonat problémy, udržet se na škole a ukončit ročník s lepšími výsledky i docházkou. Pomůže jim také s výběrem střední školy a s učením k přijímacím zkouškám.

Doučování studentů středních škol a příprava na přijímací zkoušky na VŠ nebo VOŠ


dza letak 2017 smallLektor bude se studenty procházet učivo, které je pro ně problematické a připravovat je na písemné testy a ústní zkoušení tak, aby se zlepšil jejich prospěch, studenti se udrželi na škole a byli motivováni k dalšímu navazujícímu studiu. Pomůže jim úspěšně zakončit školu složením maturititní zkoušky a s výběrem vysoké školy nebo vyšší odborné školy. Zaměří se na procvičování modelových přijímacích testů a zlepšení znalostí v předmětech, které budou u přijímacích zkoušek vyžadovány.

Součástí doučování a přípravy k přijímacím zkouškám je také informační podpora k možnostem studia, možnostem stipendií, možnostem zapojení do našich dalších projektů nebo projektů další organizací, zprostředkování pozitivních modelů starších romských studentů a absolventů. Krajští spolupracovníci budou pracovat s rodinou, aby podpořily její zájem o studium žáka nebo studenta a budou rodině zprostředkovávat širší informace o stipendijních a studijních možnostech.

Úspěšně přijatí žáci a studenti budou pokračovat ve studiu a mohou nadále využívat našich doučovacích a dalších podpůrných programů.

 

 

 

 

Výsledky projektu

 

Celkem se do projektu zapojilo 20 žáků základních škol a 24 žáků středních škol. 81,8 % (18 z 22) z nich si zlepšilo nebo udrželo známku z doučovaného předmětu. 66,7 % (4 ze 6) složilo maturitní zkoušku. 100 % (3 z 3) bylo úspěšných při přijímacích zkouškách na vysokou školu. 1 student aktuálně studuje na VOŠ zdravotnická, managementu a veřejných studií, obor diplomovaný zubní technik a 1 studentka je zapsána na Podnikatelskou ekonomii, obor ekonomie a podnikání.

Zapojené kraje: Praha, Středočeský, Moravskoslezský, Karlovarský, Jihočeský a Plzeňský.

 

 


 

Doučování romských středoškolských studentů Příprava na přijímací zkoušky na VŠ nebo VOŠ

Realizace: 1. 1. 2016 - 31. 12. 2016

Podpora: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Lokalita: Celá ČR

V rámci dotace od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bude zdarma Slovo 21, z. s.  zajišťovat následující podporu.

Doučování romských středoškolských studentů

Tutor bude probírat problematickou látku dle potřeb studenta, případně se budou připravovat na testy a zkoušení z daného předmětu. Doučování bude probíhat buď individuálně, nebo v úzké skupince studentů se zkušeným tutorem a tím bude zajištěna kvalita kurzu. Doučováním pomůžeme studentovi překonat úskalí, udržet se na škole a ukončit ročník s lepšími výsledky.

dza dureder 2016 plakat smallPříprava na přijímací zkoušky na VŠ nebo VOŠ

Hlavním a dlouhodobým cílem projektu je pomoci romským středoškolákům při překonávání obtíží ve studiu. Pomocí tutoringu

a přípravných kurzů se snaží projekt přispět ke zdárnému průběhu a dokončení studia romských studentů na SŠ a připravit je na přijímací řízení na VOŠ a VŠ, a to ve vybraných krajích ČR.

Studijní poradenství, informační servis

Podpůrná aktivita; zájemcům o vysokoškolské studium poskytneme materiály a poradenství ohledně výběru oboru a VŠ, v případě zájmů zajistíme konzultaci s romským vysokoškolským studentem pro posílení sebevědomí a motivace. 

Skrze doučování romských středoškoláků zamezujeme předčasnému ukončení studia či přestupu na nematuritní obor. Přípravnými kurzy na přijímací zkoušky na vysokou školu a poradenstvím podporujeme romské žáky v pokračování ve studiu na vyšší stupeň vzdělání. Poskytneme kurzy doučování a přípravy na přijímací zkoušky zdarma, včetně potřebné literatury a materiálů. Poskytneme romským středoškolákům informace o možnostech a všech aspektech vysokoškolského studia. Navštěvováním kurzů doučování či přípravných kurzů na vysokou školu budou moci studenti potkat i další romské studenty, což přispěje k posílení jejich sebevědomí.

 

PROJEKT JE PODPOŘEN Z DOTAČNÍHO PROGRAMU MŠMT NA PODPORU INTEGRACE ROMSKÉ MENŠINY V ROCE 2016

 

Výsledky projektu

Kurzy doučování celkem prošlo 42 žáků a studentů.

10 studentů se přihlásilo ve 2. pololetí školního roku 2015/2016 a 32  studentů v 1. pololetí školního roku 2016/2017.

Celkem proběhlo 33 kurzů. Nejčastěji se jednalo o předměty: matematika, angličtina, čeština. Dále to byly předměty: francouzština, sociální péče, účetnictví nebo hudební teorie.

Doučování probíhalo v těchto krajích: Moravskoslezském, Plzeňském, Jihočeském, Královéhradeckém, Karlovarském a v Praze.

Celkem maturovalo v 2. polovině školního roku 2015/2016 5 studentů a z toho 4 uspěli.

Celkem si podali přihlášku na vysokou školu 3 studenti. 2 z nich byli přijati ke studiu na těchto školách: Univerzita Jana Amose Komenského (UJAK) - andragogika a personální řízení a Vysoká škola ekonomických studií v Praze.

Tisková zpráva ke stažení

DSC 4683 kopie    DSC4667 kopie    DSC4687 kopie

 

 


 

 

PROFILY ABSOLVENTŮ NAŠICH PŘÍPRAVNÝCH KURZŮ

 
                        shape square STUDUJÍ NA PRESTIŽNÍCH UNIVERZITÁCH
                        shape square JSOU ÚSPĚŠNÍ VE SVÉM OBORU
                        shape square JSOU HRDÍ NA TO, ŽE JSOU ROMOVÉ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktualizováno: 14. 2. 2018 

 

 

 

 

 

Facebook Slovo 21

Vítejte v ČR - adaptačně-integrační kurzy

Víme, že začít žít v nové zemi není vždy snadné. Adaptačně integrační kurzy jsou pro migranty užitečným prvním krokem pro život v nové zemi. Cizinci, kteří do České republiky přicestovali a plánují tu dlouhodobě žít, dostanou na kurzech nespočet praktických informací o fungování české společnosti.

12888703 260974634240409 6630985222737066937 o

Více informací o kurzech najdete na www.vitejtevcr.cz

Akreditované kurzy pro veřejnou správu

Nevíte si rady v komunikaci s cizinci či Romy?

Nabízíme 2 akreditované kurzy pro zaměstnance státní správy a samosprávy - kurz Romové a instituce a kurz Mezikulturní kompetence. Oba kurzy mají platnou akreditaci od Ministerstva práce a sociálních věcí. 

Více informací najdete na stránce projektu.

akreditovane kurzy uvodni

Bulletin Slovo - zajímavé články a rozhovory na aktuální témata

04 17 Slovo web 400

Vybíráme z Bulletinu Slovo

Enciklopedie migrace 2 300S křiklouny válčit nebudeme

Když se vrátili na podzim roku 2015 z Balkánu, kde viděli tisícové zástupy běženců směřující do Evropské unie, uvažovali, jak by ze své pozice studentů humanitních a společenských věd mohli zasáhnout do vyhrocené české debaty o migraci a více ji racionalizovat. Encyklopedii migrace, internetový výkladový slovník, potom spustilo Studentské hnutí za solidaritu z Univerzity Karlovy v lednu 2017. Původní ambice byly velké: spolupracovat s českými médii, psát kvalitní hesla o jevech spjatých s migrací a natáčet videorozhovory s uprchlíky, které budou hypertextově propojené s encyklopedickými hesly.

 

Slovo 21, z. s.
Štěpánská 1
120 00 Praha 2
IČ 69343951

 

www.slovo21.cz
www.khamoro.cz
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

facebook icon 325x325   youtube logo

khamoro zaverecna zprava

 

O nás

Slovo 21 z.s. je nevládní nezisková organizace, která začala působit v Praze roku 1999. Naše práce by se dala rozdělit do dvou hlavních větví – aktivity, které se snaží celkově zlepšit postavení Romů v Česku a ty, které se zaměřují na cizince ze třetích států.

Vznik organizace je spjat především s počátky Světového romského festivalu Khamoro - ostatně ten je dodnes nejznámějším projektem Slova 21. Asi nejznámějším cizineckým integračním projektem je neformální setkávání českých a migrantských rodin Rodina Odvedle, bulletin Slovo pro cizince a o cizincích a projekt Víjejte v ČR. 

Slovo 21 je od počátku organizací, která chce přispět k budování multikulturní společnosti a především k lepšímu soužití kultur nejen v Česku, ale i v Evropě. Slovo 21 neposkytuje sociální služby jako takové. Naší filozofií je aktivovat Romy i cizince a naučit je, jak vybojovat a prosadit svá lidská práva. Zároveň se snažíme bourat zakořeněné předsudky, které lidem jen komplikují život. Bojujeme proti rasismu a xenofobii, snažíme se ochraňovat lidská práva a rozvíjet jejich dodržování a zlepšujeme mediální obraz menšin.

Who are we?

Slovo 21 NGO is a non-governmental non-profit organization, which was established in the year 1999. We have Czechs, Roma and members from various continents working for us. Our work can be divided into two main branches - activities to support the Roma, and activities focusing on foreigners.

Since the beginning, we are an organization which aims at building a multicultural society and mainly at a better coexistence of cultures not only in the Czech Republic, but in Europe in general. Our organization does not offer social services as such. Our philosophy is to activate the Roma and foreigners and to teach them how to fight and stand up for their human rights. Our goal is also to destroy the deeply rooted prejudices, which tend to complicate the lives of many.