Školení pracovníků OAMP

Posílení interkulturních kompetencí pracovníků OAMP a dalších pracovníků veřejné správy

Realizace projektu leden 2018 – prosinec 2018

Cílem tohoto projektu je skrze speciální školení zlepšit komunikační dovednosti pracovníků Odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra ČR a dalších pracovníků veřejné správy. Každodenní náplní jejich práce je komunikace s migranty ze všech koutů světa a tak se skrze projekt snažíme prohloubit jejich znalosti v oblasti interkulturní komunikaci a tím zvýšit efektivitu jejich práce. Dosud bylo v rámci projektu proškoleno více než 550 pracovníků veřejné správy (převážně zaměstnanců Odboru azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra ČR).

DSCN3280

Tento projekt se realizuje od roku 2011 a průběžně reaguje na měnící se situace a potřeby pracovníků, kteří školením procházejí.

Školení vede tým zkušených expertů a lektorů z oblasti interkulturní komunikace, migrace, tlumočení a sociologie.

Program školení obsahuje kromě teoretických výkladů také interaktivní hry, nácvik modelových situací, diskuze s pozvanými hosty a je v něm i film speciálně vytvořený pro potřeby tohoto projektu.

V letošním roce je plánováno celkem 11 školení, ze kterých již 4 školení proběhla a účastnilo se jich celkem 33 zaměstnanců OAMP MV ČR.

Pro pracovníky OAMP MV ČR jsou připraveny dva druhy dvoudenního semináře:

První z nich je úvodní seminář a zabývá se teorií komunikace, interkulturními rozdíly a problematikou migrace a to v kombinaci teorie a krátkých cvičení. Účastníci školení si mohou vyzkoušet různé pohledy na migraci, techniky a kreativně se zapojit do procesu vylepšování svých pracovních podmínek. Součástí programu je oblíbený blok Křeslo pro hosta, do kterého se zapojují lektoři – cizinci. Jedná se o osobní prezentaci specifik dané kultury či komunity a interaktivní diskuzi.

Druhý seminář je navazující a pracuje s již nabytými teoretickými znalostmi, prohlubuje především téma komunikace a skrze modelové situace efektivně pomáhá účastníkům lépe pracovat s typickými situacemi, do nichž se ve své práci dostávají. Účastníci projdou tréninkem aktivního naslouchání, komunikačními nástroji jako je povzbuzování, parafráze, objasňování, zrcadlení a já-výrok. Dále si procvičují práci s tlumočníkem, klientem, zprostředkovatelem a jak rozpoznat a čelit manipulaci.

posileni-uvodni-kveten-840Obě školení proběhnou na „neutrální půdě“ tedy mimo pracoviště účastníků, díky tomu bude zajištěn neformální a netradiční charakter setkání s cílem co nejvíce přátelské a uvolněné atmosféry.

V rámci projektu proběhne dotazníkové šetření, ve kterém budou účastníci odpovídat na otázky týkající se průběhu školení a užitečnosti získaných informací. Výsledky budou zpracovány experty.

Proběhne také školení nových lektorů, které bude probíhat pod vedením expertů projektu, kteří předají své způsobilosti školit pracovníky OAMP a veřejné správy. Proškolí se přibližně 5 nových lektorů, kteří po školení absolvují náslechy, zpětné vazby na lektorování a spolu-lektorování se zkušenějším lektorem. Celý projekt tak získá na vyšší kvalitě a flexibilitě časové i personální Od účastníků získáváme zpětnou vazbu pomocí vstupní diskuzní výměny názorů a anonymního dotazníkového šetření po ukončení kurzu. Výsledky školení, dle respondentů, poukazují na jeho úspěšnost, zejména pokud jde o to, co jim školení přineslo. Dokládají to odpověďmi: zlepšení komunikace, empatie a asertivního chování, také větší pochopení a tolerance vůči klientům. Většina uvedla, že se změnil jejich postoj vůči cizincům obecně. Velké většině účastníků školení se líbila všechna témata. Za nejzajímavější považují debatu s hostem cizincem a práci s tlumočníkem. Účastníci odcházejí z kurzů spokojeni a dle úvodní diskuze na navazujícím školení můžeme říci, že si účastníci pamatují většinu informací z úvodního typu školení. Na konci účastnící chválili samotnou organizaci školení a práci a přístup lektorů.

Můžeme tedy říct, že projekt určitě zlepšuje interkulturní a komunikační dovednosti pracovníků OAMP, přispívá ke zlepšení komunikace mezi pracovníky a cizinci z třetích států.

 

ROZHOVOR S LEKTOREM KURZŮ JIŘÍM KOCOURKEM

 

"V zásadě si myslím, že školení působí skutečně určitým věcnějším a pozitivnějším naladěním pro výkon své profese, lépe psychicky a komunikačně-technicky vybaví pracovníky pro vstup do „střetu kultur“, který se odehrává na přepážce," říká Mgr. Jiří Kocourek, lektor kurzů Posílení Interkulturních kompetencí pracovníků OAMP a dalších pracovníků veřejné správy, který má dlouhodobou praxi v oblasti interkulturní komunikace, migrace, tlumočení a sociologie.
jiri kocourekCo je cílem kurzů a jak kurz probíhá?
Záměrem všech seminářů, jak již z názvu vyplývá, je posílit kompetence profesionálů, kteří pracují s cizinci v běžném každodenním styku. Na jeho metodice pracovala celá řada elitních odborníků a kurz se profiloval několik let. V týmu jsou experti na komunikaci, migraci, vyjednávání, řešení konfliktů, pedagogiku, psychologii, sociologii, tlumočení, interkulturní práce a lidé, kteří zažili složitou cestu do ČR přes hranice. V první řadě si účastník odnáší větší informační vybavenost o zázemí a způsobech jednání osob pocházejících z různých socio-kulturních prostředí. Měl by si odnášet také praktičtější, aktivnější a pozitivnější naladění pro práci s nimi. To je u jednodenních seminářů vše, co od nich očekáváme. U dvoudenních seminářů navíc účastníci získávají základní dovednosti, a to podle toho, pro koho je kurz určen (profesi, funkci). Specifickou formou jsou potom dvě dvoudenní školení pro pracovníky OAMP, kdy ve druhé polovině kurzu absolvují základy tréninku komunikace v interkulturním prostředí.

Můžete nám jednotlivé bloky představit?
Velmi stručně naznačím specifické cíle jednotlivých seminářů. Začnu těmi jednodenními. Pro ty máme připraveny jednotlivé výukové bloky, jejichž zařazení a pořadí se obměňuje dle konkrétní potřeby a skupiny.

  • Lidská identita a migrace: jak a jak dlouho se utváří naše identita, jak se mění při přechodu hranic, jaká je její setrvačnost, jak je posilována a oslabována. Co je třeba konkrétně udělat, aby se měnila ku prospěchu samotného jedince. Jaká je konkrétní identita některých skupin. Jaký je rozdíl v tom, hovoříme-li o jednotlivcích nebo celých skupinách. K čemu identita člověku slouží.
  • Základy komunikace: složky komunikace, komunikační styly, efektivní komunikace, model komunikace s tlumočníkem. Reakce na krizové situace, manipulace, agrese
  • Interkulturní komunikace: má smysl se o ní bavit? Z jakého důvodu? Jak je popisována? Na ukázce z filmu si ukážeme, jak ji vnímáme, v čem spočívá, jaké má důvody, jaké má důsledky, jak jsou způsoby komunikace přiřazovány k různým skupinám, jak vnímáme my sami v praxi rozdíly v komunikaci, jaké konkrétně, jak s nimi nakládat.
  • Migrace ve světě: důvody migrace, úvahy o číslech, možných důsledcích, konkrétní situace, příklady z různých zemí.
  • Křeslo pro hosta: Přivítáme osobu, která má osobní zkušenosti s migrací do ČR a životem zde. Vypráví svůj příběh, je možné se zeptat na cokoli.
  • Kulturní okénko: Za jeden den nelze představit vše, ale je možné nahlédnout do některého ze zákoutí konkrétní kultury, jakékoli (arabská civilizace, čínská civilizace, latinská civilizace).
  • Správná interpretace: formou společné aktivity se účastník zamyslí nad tím, jaké chyby vznikají při neprofesionální interpretaci, jak jim předcházet a jak interpretaci ověřovat. Navštěvujeme Egypt, nebo snad jinou zemi?
  • Prostor pro řešení kauz: v případě, že posluchači mají zájem, je možné zařadit kazuistický rozbor – nabídneme přehled nástrojů, jak je možné situace řešit s přispěním interkulturní metodologie.
  • Integrační nástroje: představíme účastníkům, jaké integrační nástroje ve světě existují a které z nich může v jaké fázi v ČR využívat. Představíme různé profese, projekty organizací, příklady dobré praxe apod.
  • Základní dovednosti práce s tlumočníkem.

Účastníci seminářů mohou navíc zažít některé z interaktivních aktivit, jako je sledování filmu Slova 21 Přepážka, aktivitu o uprchlících a migraci Ostrov a další.
Navazující dvoudenní seminář je vedený formou úvodu do tréninku některých komunikačních technik:
Technik aktivního naslouchání, některých vybraných obranných technik. Navíc se zamyslíme více nad tím, jak vlastně a jakým prostřednictvím probíhá integrace cizinců u nás v ČR. Ukážeme si, jakou roli mají jací aktéři na poli integrace. Dále se podíváme na film Vítejte v ČR, vyzkoušíme si, jaké informace bychom cizincům řekli, když přijíždějí do České republiky. Zamyslíme se nad tím, co konkrétního cizinci potřebují a co využívají v praxi. Konkrétněji představíme integrační nástroje Ministerstva vnitra (školení lektorů, tlumočníků, kurzy Vítejte v ČR, letáky a publikace, další projekty). Představíme případně i zkušenosti z dvoudenního pozorování na přepážkách, zkušenosti ze zahraničí apod. Na závěr si účastníci vyzkoušejí své dovednosti na modelových situacích.
Do budoucna také sami účastníci uvažovali o třetím dílu školení, které by spočívalo v supervizi na pracovišti a rozboru zátěžových situací. To je aktuální možný výhled do budoucna.

Je o kurzy zájem? Myslíte si, že získané informace pracovníci veřejné zprávy v praxi využívají?
Z některých pracovišť se ozývají pozitivní hlasy, že je o výjezd na seminář veliký zájem. Snad tento zájem není způsoben jen tím, že si lidé odpočinou od pracovních povinností. Ze závěrečných dotazníků v zásadě vyplývá určité pozitivní naladění účastníků pro některá témata. Soudit můžeme i z toho, jak lidé, kteří absolvují druhou část školení, hovoří o té první. V zásadě si myslím, že školení působí skutečně určitým věcnějším a pozitivnějším naladěním pro výkon profese, lépe psychicky a komunikačně-technicky vybaví pracovníky pro vstup do „střetu kultur“, který se odehrává na přepážce. Není to lehká práce právě proto, že ve velmi krátkém časovém okamžiku je velmi obtížné pracovat s rozdíly, které si lidé do komunikace přinášejí. Jde navíc o střet kultury „úředníka“ s „člověkem žádajícím o pobyt“, pro oba dva to nemusí být lehké. Myslím si, že seminář má dobrý dopad. Více bych osobně uvítal dotažení tréninku do formy supervizí, protože jedině tak pak získáme přesnou zpětnou vazbu o účinku tréninku. Z jednodenních seminářů jsou vesměs velmi pozitivní zpětné vazby.

Jaká témata jsou pro zájemce nejvíce zajímavá a potřebná?
Myslím, že účastníky zajímá tematika vhledu do různých kulturních skupin, základy interkulturní komunikace, dovednosti práce s tlumočníkem a aktivity směřující k interpretaci. Záleží na skupině od skupiny, ale málokdy se stane, že by účastník napsal, že si neodnese vůbec nic. Avšak, jak jsem řekl, přesnější hodnocení bychom měli, kdybychom po semináři viděli dané lidi v praxi, nebo od nich získali zpětnou vazbu za nějaký čas po konání semináře. Pokud jde o potřebnost, nebyl bych správným lektorem, kdybych si myslel, že témata, o kterých učím, nepotřebují. S výběrem jsme si skutečně dali práci a myslím si, že jde o témata velmi potřebná.

 

 

 

 

 TENTO PROJEKT ZAMĚŘENÝ NA INTEGRACI CIZINCŮ JE FINANCOVÁN MINISTERSTVEM VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY

 

vnitro logo univerzal

 

Aktualizováno 15. 6. 2018

 

 

 

 

 

 

 

Facebook Slovo 21

KH18 letak1

Vítejte v ČR - adaptačně integrační kurzy

Víme, že začít žít v nové zemi není vždy snadné. Adaptačně integrační kurzy jsou pro migranty užitečným prvním krokem pro život v nové zemi. Cizinci, kteří do České republiky přicestovali a plánují tu dlouhodobě žít, dostanou na kurzech nespočet praktických informací o fungování české společnosti.

logo vitejte 2018 500

Více informací o kurzech najdete na www.vitejtevcr.cz

Akreditované kurzy pro veřejnou správu

Nevíte si rady v komunikaci s cizinci či Romy?

Nabízíme 2 akreditované kurzy pro zaměstnance státní správy a samosprávy - kurz Romové a instituce a kurz Mezikulturní kompetence. Oba kurzy mají platnou akreditaci od Ministerstva práce a sociálních věcí. 

Více informací najdete na stránce projektu.

akreditovane kurzy uvodni

Bulletin Slovo - zajímavé články a rozhovory na aktuální témata

bulletin 1 2018 cover

Vybíráme z Bulletinu Slovo

human-2944064 1920

Populace Česka i Evropy roste díky imigraci

„Populace Česka i Evropy roste díky imigraci“, říká demograf Tomáš Sobotka z rakouského demografického centra, který přednášel na letošní letní škole migrace. Na přelomu srpna a září se uskutečnil již devátý ročník letní školy migračních studií, kterou organizuje Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) společně s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy.

 

Slovo 21, z. s.
Štěpánská 1
120 00 Praha 2
IČ 69343951

 

www.slovo21.cz
www.khamoro.cz
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

facebook icon 325x325   youtube logo

khamoro zaverecna zprava

 

O nás

Slovo 21 z.s. je nevládní nezisková organizace, která začala působit v Praze roku 1999. Naše práce by se dala rozdělit do dvou hlavních větví – aktivity, které se snaží celkově zlepšit postavení Romů v Česku a ty, které se zaměřují na cizince ze třetích států.

Vznik organizace je spjat především s počátky Světového romského festivalu Khamoro - ostatně ten je dodnes nejznámějším projektem Slova 21. Asi nejznámějším cizineckým integračním projektem je neformální setkávání českých a migrantských rodin Rodina Odvedle, bulletin Slovo pro cizince a o cizincích a projekt Víjejte v ČR. 

Slovo 21 je od počátku organizací, která chce přispět k budování multikulturní společnosti a především k lepšímu soužití kultur nejen v Česku, ale i v Evropě. Slovo 21 neposkytuje sociální služby jako takové. Naší filozofií je aktivovat Romy i cizince a naučit je, jak vybojovat a prosadit svá lidská práva. Zároveň se snažíme bourat zakořeněné předsudky, které lidem jen komplikují život. Bojujeme proti rasismu a xenofobii, snažíme se ochraňovat lidská práva a rozvíjet jejich dodržování a zlepšujeme mediální obraz menšin.

Who are we?

Slovo 21 NGO is a non-governmental non-profit organization, which was established in the year 1999. We have Czechs, Roma and members from various continents working for us. Our work can be divided into two main branches - activities to support the Roma, and activities focusing on foreigners.

Since the beginning, we are an organization which aims at building a multicultural society and mainly at a better coexistence of cultures not only in the Czech Republic, but in Europe in general. Our organization does not offer social services as such. Our philosophy is to activate the Roma and foreigners and to teach them how to fight and stand up for their human rights. Our goal is also to destroy the deeply rooted prejudices, which tend to complicate the lives of many.