Všechny projekty pro cizince

Inspirace pro inkluzi na pražských školách

Realizace projektu: 1.8.2016 – 30.6.2018
Číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/15_005/0000032
Název programu: Operační program Praha – pól růstu ČR

Cílem projektu je: zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím profesního rozvoje pedagogů, posílení inkluzivního vzdělávání na vybraných základních a středních školách v Praze a podpora rozvoje sociálních a občanských dovedností u 2000 žáků a 140 pedagogů.

Projekt komplexně podporuje proinkluzivní prostředí na vybraných základních a středních školách v Praze a zahrnuje tyto aktivity:

Příprava pedagogů v moderních inkluzivních vzdělávacích metodách včetně MKV - škála aktivit a jejich pilotní realizace přímo ve třídách se supervizí.

Aktivita je určena pro pedagogy ze základních a středních škol v Praze s cílem jejich přípravy v moderních inkluzivních vzdělávacích metodách. Školení obsahuje jak teoretickou část, tak i praktickou část práce se simulovanou třídou složenou ze žáků s různými vzdělávacími potřebami.  Pražští pedagogové mají příležitost dozvědět se o následujících tématech: inkluze, individualizace ve výuce, integrace obsahu učiva, způsoby efektivního řízení, příklad dobré praxe a další metody inkluzivního vzdělávání (vědomé učení (se) – metoda instrumentálního obohacování profesora Reuvena Feursteina a hodnotové vzdělávání sestry Cyril Mooney atd.)

IMG 0636Zúčastnění pedagogové Malé školy inkluze mohli využít nabídky návštěvy expertů na jejich škole s možností konzultace a ukázkových hodiny ve třídě. Dále si proškolení pedagogové ve spolupráci s experty projektu mohli připravit pilotní hodiny s důrazem na práci s různorodými třídami a individuálním přístupem k žákům pocházejícím z jiného sociokulturního prostředí (děti s odlišným mateřským jazykem), které mohli sami vést pod dohledem expertů a lektorů. Ti pak poskytli

pedagogům zpětnou vazbu.

 

Výstupem této aktivity je metodický materiál „Inspirace pro inkluzi“, který obsahuje rozpracování následující témata:

  • teoretická východiska inkluzivního vzdělávání
  • řízení školy
  • inkluze obsahu učiva
  • metody a formy práce ve třídách

 

Multikulturní výchova (MKV) na pražských základních a středních školách

Další z aktivit projektu je realizace přednášek multikulturní výchovy na pražských školách, které jsou určeny pro žáky 2. stupně základních škol a pro studenty středních škol. Jedná se o lekce s romskou a cizineckou tématikou:

Ostrov – cizinecká tématika
4Interaktivní hra na základě pětiminutového animovaného filmu.

Cílem je, aby se děti vcítily do jiné role, kterou vyžaduje zadaná situace a aby si uvědomily závažnost procesu multikulturního dialogu stejně tak jako možnost vlastního podílu na tomto dialogu. Děti si vytvoří vlastní názor na danou situaci, který se budou snažit v rámci diskuze obhájit před ostatními.

 

9Rodina Odvedle – cizinecká tématika
Jedná se o dokument, který vznikl v rámci stejnojmenného projektu o setkávání českých rodin a rodin cizinců u společného oběda. Ve filmu je zachycena příprava a průběh několika setkání, atmosféra během oběda, seznamování a sbližování kultur, zajímavé příběhy a osudy účastníků. Po zhlédnutí dokumentu následuje diskuze a povídání. Žáci budou mít možnost slyšet osobní příběh přítomného lektora cizince.

 

15Cesty romské hudby – romská tématika
Dokument obsahuje vybraná vystoupení romských hudebníků v rámci světového romského festivalu Khamoro. Hudba se skrze historii ukázala jako vhodný a silný prostředník v procesu mezikulturního dialogu. V rámci této přednášky ji využijeme ke zprostředkování dalších poznatků o kultuře Romů. Hlavním cílem je seznámení studentů s romskou hudbou, která zásadně ovlivňuje vzájemný vztah mezi majoritou a Romy, což je předpokladem pro vytváření moderní a tolerantní společnosti.

16Díky, že se ptáte – romská tématika
Třicetiminutový film „Díky že se ptáte“ obsahuje medailonky o několika známých nebo úspěšných osobnostech z řad Romů. V rámci filmu byla natočena anketa, která nám prozradí názory veřejnosti. Po zhlédnutí filmu bude následovat rozhovor o vlastních zkušenostech studentů s jinými kulturami a diskuze na téma moderní a tolerantní společnosti. Hlavní myšlenkou tohoto dokumentu je proces sbližování kultur.

 

 

divadlo utlacovanych1Představení Divadla utlačovaných

Je to poměrně nová forma, která využívá divadla jako nástroje pro změnu nevyhovující situace jakékoliv skupiny lidí, kteří se cítí být vyloučeni nebo diskriminováni. Charakteristickým rysem bude aktivní zapojení žáků a studentů ve třídě.  Všechny scény vzniknout pod vedením profesionálního lektora a budou nacvičeny herci-amatéry, kteří s nimi vystoupí ve školách.

 

 

Přednášky vedou lektorské dvojice, které jsou vždy tvořeny jedním Čechem a druhým lektorem je cizinec nebo Rom, záleží na tématu přednášky. Jedna přednáška trvá 90 minut (dvě vyučovací hodiny).

K dnešnímu dni bylo realizováno 89 přednášek, kterých se zúčastnilo 1973 žáků/studentů a 103 pedagogů.

Výstupem této aktivity je Metodika multikulturní výchovy, která detailně popisuje všechny možnosti struktury jednotlivých lekcí MKV včetně divadla utlačovaných. Osahuje rozpracovaná témata:

  • o projektu
  • odbornost
  • metoda výuky
  • ohled na tři pilíře
  • jak pracovat s materiálem
  • Ostrov
  • Rodina Odvedle
  • Cesty romské hudby
  • Díky, že se ptát
  • Divadlo utlačovaných
  • Mapa okolí
  • Evaluace dotazníků

Díky tomu budou moci pedagogové metodiku využívat i po skončení projektu.

Seminář „Úvod do inkluze – Co nás čeká?“

Tento seminář byl realizován dne 18. 1. 2017, kterého se zúčastnilo 12 ředitelům a vedoucím pracovníkům pražských základních a středních škol. Účastníkům semináře byly poskytnuty informace o projektu "Inspirace pro inkluzi na pražských školách" o novém pojetí inkluzivního vzdělávání. Cílem bylo podat informace o legislativních změnách z oblasti inkluzivního vzdělávání a prezentovat příklady dobré praxe s možností zapojení do dalších projektových aktivit. Účastníci semináře byli přizvání k zapojení do dalších projektových aktivit.

Do této aktivit zapojilo dalších 25 ředitelů a vedoucím pracovníků na školách a poradách MČ Praha 5 a MČ Praha 12, celkem se tedy do aktivity zapojilo 37 účastníků.

 

Přečtěte si více o projektu v naší brožuře (klikněte na obrázek)

plakat

 

 

 

 

 logo inkluze

 

 

Projekt Inspirace pro inkluzi na pražských školách je spolufinancován Evropskou unií

 

 

Aktualizace: 15. 6. 2018

 

Facebook Slovo 21

KH18 letak1

Vítejte v ČR - adaptačně integrační kurzy

Víme, že začít žít v nové zemi není vždy snadné. Adaptačně integrační kurzy jsou pro migranty užitečným prvním krokem pro život v nové zemi. Cizinci, kteří do České republiky přicestovali a plánují tu dlouhodobě žít, dostanou na kurzech nespočet praktických informací o fungování české společnosti.

logo vitejte 2018 500

Více informací o kurzech najdete na www.vitejtevcr.cz

Akreditované kurzy pro veřejnou správu

Nevíte si rady v komunikaci s cizinci či Romy?

Nabízíme 2 akreditované kurzy pro zaměstnance státní správy a samosprávy - kurz Romové a instituce a kurz Mezikulturní kompetence. Oba kurzy mají platnou akreditaci od Ministerstva práce a sociálních věcí. 

Více informací najdete na stránce projektu.

akreditovane kurzy uvodni

Bulletin Slovo - zajímavé články a rozhovory na aktuální témata

bulletin 1 2018 cover

Vybíráme z Bulletinu Slovo

human-2944064 1920

Populace Česka i Evropy roste díky imigraci

„Populace Česka i Evropy roste díky imigraci“, říká demograf Tomáš Sobotka z rakouského demografického centra, který přednášel na letošní letní škole migrace. Na přelomu srpna a září se uskutečnil již devátý ročník letní školy migračních studií, kterou organizuje Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) společně s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy.

 

Slovo 21, z. s.
Štěpánská 1
120 00 Praha 2
IČ 69343951

 

www.slovo21.cz
www.khamoro.cz
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

facebook icon 325x325   youtube logo

khamoro zaverecna zprava

 

O nás

Slovo 21 z.s. je nevládní nezisková organizace, která začala působit v Praze roku 1999. Naše práce by se dala rozdělit do dvou hlavních větví – aktivity, které se snaží celkově zlepšit postavení Romů v Česku a ty, které se zaměřují na cizince ze třetích států.

Vznik organizace je spjat především s počátky Světového romského festivalu Khamoro - ostatně ten je dodnes nejznámějším projektem Slova 21. Asi nejznámějším cizineckým integračním projektem je neformální setkávání českých a migrantských rodin Rodina Odvedle, bulletin Slovo pro cizince a o cizincích a projekt Víjejte v ČR. 

Slovo 21 je od počátku organizací, která chce přispět k budování multikulturní společnosti a především k lepšímu soužití kultur nejen v Česku, ale i v Evropě. Slovo 21 neposkytuje sociální služby jako takové. Naší filozofií je aktivovat Romy i cizince a naučit je, jak vybojovat a prosadit svá lidská práva. Zároveň se snažíme bourat zakořeněné předsudky, které lidem jen komplikují život. Bojujeme proti rasismu a xenofobii, snažíme se ochraňovat lidská práva a rozvíjet jejich dodržování a zlepšujeme mediální obraz menšin.

Who are we?

Slovo 21 NGO is a non-governmental non-profit organization, which was established in the year 1999. We have Czechs, Roma and members from various continents working for us. Our work can be divided into two main branches - activities to support the Roma, and activities focusing on foreigners.

Since the beginning, we are an organization which aims at building a multicultural society and mainly at a better coexistence of cultures not only in the Czech Republic, but in Europe in general. Our organization does not offer social services as such. Our philosophy is to activate the Roma and foreigners and to teach them how to fight and stand up for their human rights. Our goal is also to destroy the deeply rooted prejudices, which tend to complicate the lives of many.