Když empatie pomáhá: stovky úředníků, policistů nebo hasičů se díky Slovu 21 učí efektivněji komunikovat s cizinci
29/10/2025

Méně napětí, více porozumění. Každý migrant se v nové zemi dříve či později setkává s úředníky – na cizinecké policii, úřadu práce nebo městských úřadech. Bariéru mezi úředníkem a cizincem ale netvoří jen přepážka. Často ji vytváří i jazyková neznalost a kulturní rozdíly. Právě ty pomáhá překonávat Slovo 21 speciálními školeními v rámci projektu Posílení interkulturních kompetencí. Úředníkům ukazují, jak s cizinci mluvit otevřeněji, s větším pochopením a respektem. A to ve výsledku napomáhá většímu vzájemnému porozumění. Co na školení říkají sami účastníci?

Tohle školení stálo za to

„Překvapivě to byl velice příjemně strávený čas. Překvapivě, protože nikomu se původně moc nechtělo. Člověk těchto školení absolvuje vícero a staví se k tomu skepticky,” přiznává s úsměvem jeden z účastníků, který pracuje na Státním úřadě inspekce práce. „Ale tohle školení stálo za to. Energie lektorek byla důvodem, proč jsem to považoval za příjemně strávený čas,” dodává. 

Základní školení projektu Posílení interkulturních kompetencí trvá dva dny a úředníci na něj často přijíždějí povinně. I tomu musí lektorky uzpůsobit přístup ke skupině. Nejde o žádnou suchou dvoudenní přednášku, kde by se někdo snažil druhého přesvědčovat o svém pohledu. Spíš jde o otevřený prostor pro dialog, kde je místo i pro otázky, pochybnosti a sdílení zkušeností. Lektorky připravují aktivity tak, aby úředníkům pomohly lépe pochopit, co prožívají lidé na druhé straně přepážky. A zároveň si víc uvědomit i vlastní pocity a reakce.

Cíl: 800 proškolených zaměstnanců 

Projekt běží od minulého března a pokračovat bude až do konce srpna 2026. V plánu je proškolit celkem 800 zaměstnanců veřejné správy a bezpečnostní složek, kteří by díky účasti měli být schopní přemýšlet nad tím, jak v komunikaci s cizinci dbát na důstojnost a osobní hranice na obou stranách přepážky.  

„Uvědomil jsem si, že při jednání s klienty je hrozně důležité pochopit, čeho se snaží druhá strana dosáhnout. Různé kultury mají různé přístupy, jak se snaží dosáhnout svého cíle a školení mi pomohlo tohle pochopit. Někdo se snaží dosáhnout svého cíle tím, že zvyšuje hlas, někdo je pečlivý a má vše do detailu připravené. Někdo je zase více lstivý,” vysvětluje pracovník Odboru azylové a migrační politiky, co si z kurzu odnáší.

Vnímat migranta za přepážkou jako člověka

Lepší komunikaci je zkrátka cestou k menšímu nedorozumění. Lektorky během školení nabízejí příchozím jednoduché principy, pomocí kterých je možné tato nedorozumění alespoň částečně odstranit. „Nejzajímavější pro mě byla část věnovaná nástrojům efektivní komunikace, které využívám i mimo pracovní prostředí. Komunikační dovednosti šly nad rámec zaměstnání a využívám je i v běžném životě,” vysvětluje účastník ze Státního úřadu inspekce práce. 

Právě o to totiž na školení jde. Vnímat migranta za přepážkou jako člověka s vlastními potřebami a příběhem, který často potřebuje trpělivý přístup. Projekt má za sebou už 38 školení na různých místech v republice, kterými prošlo 559 účastníků. „Školení bych doporučil, protože je zaměřené na sebereflexi naší práce. Dává nám prostor zamyslet se,“ uzavírá svou zkušenost jeden z účastníků.

Projekt „Posílení interkulturních kompetencí 2024-2026“ je spolufinancován Evropskou unií.

Poslední novinky
Když empatie pomáhá: stovky úředníků, policistů nebo hasičů se díky Slovu 21 učí efektivněji komunikovat s cizinci
29/10/2025

Méně napětí, více porozumění. Každý migrant se v nové zemi dříve či později setkává s úředníky – na cizinecké policii, úřadu práce nebo městských úřadech. Bariéru mezi úředníkem a cizincem ale netvoří jen přepážka. Často ji vytváří i jazyková neznalost a kulturní rozdíly. Právě ty pomáhá překonávat Slovo 21 speciálními školeními v rámci projektu Posílení interkulturních kompetencí. Úředníkům ukazují, jak s cizinci mluvit otevřeněji, s větším pochopením a respektem. A to ve výsledku napomáhá většímu vzájemnému porozumění. Co na školení říkají sami účastníci?

Tohle školení stálo za to

„Překvapivě to byl velice příjemně strávený čas. Překvapivě, protože nikomu se původně moc nechtělo. Člověk těchto školení absolvuje vícero a staví se k tomu skepticky,” přiznává s úsměvem jeden z účastníků, který pracuje na Státním úřadě inspekce práce. „Ale tohle školení stálo za to. Energie lektorek byla důvodem, proč jsem to považoval za příjemně strávený čas,” dodává. 

Základní školení projektu Posílení interkulturních kompetencí trvá dva dny a úředníci na něj často přijíždějí povinně. I tomu musí lektorky uzpůsobit přístup ke skupině. Nejde o žádnou suchou dvoudenní přednášku, kde by se někdo snažil druhého přesvědčovat o svém pohledu. Spíš jde o otevřený prostor pro dialog, kde je místo i pro otázky, pochybnosti a sdílení zkušeností. Lektorky připravují aktivity tak, aby úředníkům pomohly lépe pochopit, co prožívají lidé na druhé straně přepážky. A zároveň si víc uvědomit i vlastní pocity a reakce.

Cíl: 800 proškolených zaměstnanců 

Projekt běží od minulého března a pokračovat bude až do konce srpna 2026. V plánu je proškolit celkem 800 zaměstnanců veřejné správy a bezpečnostní složek, kteří by díky účasti měli být schopní přemýšlet nad tím, jak v komunikaci s cizinci dbát na důstojnost a osobní hranice na obou stranách přepážky.  

„Uvědomil jsem si, že při jednání s klienty je hrozně důležité pochopit, čeho se snaží druhá strana dosáhnout. Různé kultury mají různé přístupy, jak se snaží dosáhnout svého cíle a školení mi pomohlo tohle pochopit. Někdo se snaží dosáhnout svého cíle tím, že zvyšuje hlas, někdo je pečlivý a má vše do detailu připravené. Někdo je zase více lstivý,” vysvětluje pracovník Odboru azylové a migrační politiky, co si z kurzu odnáší.

Vnímat migranta za přepážkou jako člověka

Lepší komunikaci je zkrátka cestou k menšímu nedorozumění. Lektorky během školení nabízejí příchozím jednoduché principy, pomocí kterých je možné tato nedorozumění alespoň částečně odstranit. „Nejzajímavější pro mě byla část věnovaná nástrojům efektivní komunikace, které využívám i mimo pracovní prostředí. Komunikační dovednosti šly nad rámec zaměstnání a využívám je i v běžném životě,” vysvětluje účastník ze Státního úřadu inspekce práce. 

Právě o to totiž na školení jde. Vnímat migranta za přepážkou jako člověka s vlastními potřebami a příběhem, který často potřebuje trpělivý přístup. Projekt má za sebou už 38 školení na různých místech v republice, kterými prošlo 559 účastníků. „Školení bych doporučil, protože je zaměřené na sebereflexi naší práce. Dává nám prostor zamyslet se,“ uzavírá svou zkušenost jeden z účastníků.

Projekt „Posílení interkulturních kompetencí 2024-2026“ je spolufinancován Evropskou unií.

Last news